[iklan seketika]

Jul 3, 2014

1 JAM SAHAJA untuk menu BERBUKA!

setakat ramadhan ke 5 harini,aku belum pegi bazar lagi..huhu.x tau sebab apa.sebab malas nk sesak2 ke..sebab x tau nk pilih makanan apa ke..sebab dh bosan makan luar ke..sebab aku rajin masak???kahkahkah..yg last tu mcm x berapa nak betul.aku pn x sangka aku mcm terlebih rajin nk masak..sebenarnya aku dh la lambat nk belajar masak..x minat pn.haha.start nk masak2 ni masa stay kat rmh sewa zaman2 bujang dulu..tu pn bila rajin.kalo x,mmg hampeh!hahah.
utk puasa kali ni mmg aku agak bersemangat nk masak even sampai rumah pn dah 6.45pm..setakat ni laa..sejak puasa,baru 1 hari je la aku balik,husband x balik keje lagi..so boleh la dia layan cik puan kecik insyirah tu..huhu.aku masak pn yg simple2 je..yg pasti dapat siapkan 2 lauk..nk share cmne aku buat utk masa 1 jam sahaja!;p

1.sampai rumah,capai periuk nasi,masak nasi dulu (pastikan periuk nasi dh siap2 rendam pagi sebelum pegi keje)

2. keluarkan bahan mentah utama;ayam ke,daging ke,udang ke..(pastikan before pegi keje dh letak kat chiller so that dh defrozed la sikit.x ada mcm batu time nk masak nnt..hihi)

3. nk goreng ke masak sambal ke utk masakan utama,sukati laaaa..tu guna kuali utama.utk menu ke-2,nk masak sayur guna kuali lain..so kena guna 2 kuali la.

4. jaga la kedua2 kuali/periuk tu jgn sampai hangit.haha

TIPS PENTING: SILA PASTIKAN BAWANG MERAH,BAWANG PUTIH,LADA DAH SIAP2 KISAR ASING2 DALAM BEKAS..kan senang camtu..bila nak masak,ceduk je guna sudu..huhu

setakat ni ngam2 azan,lauk dh siap masak tapi still dalam kuali..^.^"

antara menu yg dh buat n akan buat..tulis dulu.senang nak pk nak masak apa nanti..
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

[iklan seketika]