[iklan seketika]

Jul 22, 2014

1st time buat BISKUT RAYA!

Haritu aku ada buat entry pasal azam aku nk buat biskut yg paaallliinnggg ‘mudah’esssttt, simplest easiest…..hahahaa.last nite aku kental juga buat biskut arab memandangkan bahan2 aku dh beli..mmg nk mengadun tu senang je..masuk TEPUNG GANDUM, GULA HALUS dan MINYAK SAPI ajee..aku dah la x ada penimbang..sukatan aku guna bekas beli kat daiso..*kat daiso mahal,rm5..aku jumpa kat Mr.DIY benda sama je rm1++ ke 2++ aje..huhu..bekas tu boleh sukat unit ‘gram’ dan ‘mliter’
mmg mudah,tapi memang x dinafikan bila ada anak kecik yg dh pandai jalan!dah pandai membongkar! Semua dia nk kacau sampai ibu x leh concentrate nk buat biskut..dengan tengah uli2 tepung nk jadikn bulat,time tu la dia nk sondong2 kepala kat ms.B tanda nk susu..huhu..last2 ibu pun pasrah berenti kejap..lg 1 halnya,oven aku tu wedding present dari housemate aku kat port klang dulu..comei je oven tu.dapat sekali masak ada la 20 ketui..hihi..*dorg memang tau aku x pandai nak masak,so dorg bagi kecik je..dh dekat 2 tahun kot baru aku nk guna oven ni..wakakakaaaa~
mengikut kaedah mak aku,dia slalu try masak 2 3 ketul dulu nk tgok biskut tu meragam x..terkembang lebih ke bila dah masak,meleper ke bila dah masak..so dari situ kita boleh nk adjust saiz biskut yg kita nk before susun atas loyang..bila nk tau dh masak ke belum,kalo biskut tu bila tolak x tinggalkn kesan tepung,so dah masak la biskut tu..


ok, this is my 1st trial….hangus! kahkahkah~


pastu aku adjust temperature..masa pn aku pendekkn sikit.mybe sebab biskut aku ni sekali masuk x banyak,so cepat la masak kot..


2nd trial onward!


yahooooo~ menjadi dh..huhu.bangga betul la dapat buat biskut sendiri.masa zaman remaja,masam mak buat biskut,kalo aku x tolong uli,aku tolong turap..pastu aku cabut lari bila nk masak sebab malas nk tunggu.hik3~.bagi husband rasa,dia pulak kata sedap!lg la seronok..haha.tp sukatan adunan tu sikit je boleh dapat..dalam 50 60 ketul je kot.tu pn amik masak 2 jam!haha.start pkul 9.30,settle semua pukul 12mlm,terus zzzz~

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

[iklan seketika]