[iklan seketika]

Oct 21, 2013

mimpi ngeri jadi KENYATAAN!!!blackout - EBM

kalau baca tajuk mesti dh boleh agak apa jadiiii..uhuk3~ last week aku balik kg mentua kt klantan 4 hari..masa nk keluar rumah tu mmg aku x nafikan hati aku x sedap,terfikir stok ebm aku dlm freezer tu.."harap2 jgn la blackout"
mlm sabtu lepas,in fact dh ahad dh sebab dh pkul 1am..masuk2 rumah aku on switch lampu hall..tgok2 x nyala!!dah berdebar2 terus pegi dapur buka freezer.SEMUA STOK EBM DAH CAIRRRRR secair hati aku..uarghhhhhhh~~ sejuk stil sejuk,tp mmg totally dh cair.tgok chiller area mmg mcm dh lama blackout.dh x sejuk langsung..huk3.aku x tau nk kata apa..x dpt nk.gambarkan cmne perasaan aku time tu.sedih tu sedih,tp x dapat nk nangis..sayu je hati..mcm tergamam.nk buang terus semua stok ebm tu mcm x tergamak..nk sedapkan hati aku bia je dlu stok tu,bekukan je balik even mcm risau gk apa efek kalo insyirah minum nanti..
mlm tu jugak aku try pump nk buat stok balik even badan dh x larat sgt..sampai tertido2 dok nge'pump'.huhu.myb sebab stress,x dapat byk..dpt 3oz je utk setgh jam pump..redha je laaaa.simpan,terus tdo...
mlm tadi aku try google apa jadi kalo refreeze ebm..aku rasa mommy2 yg kena mcm ni,even dh tau x boleh refreeze pasti nk google gk dgn harapan kot2 terjumpa sesuatu yg boleh sedapkan hati ni.huhu.mostly aku jumpa kata x boleh bekukan semula ebm yg dh dicairkan n perlu minum within 24 hours..*tau la ko x penah kena mcmni,tu ko cakap camtu..tetiba nak emo..wakakkaaaa* tgh2 googling,terjumpa 1 blogger ni share yg dia pernaho mengalami stok ebm cair akibat blackout..dia rujuk bberapa pakar laktasi,dorg kata mmg sepatutnya ebm yg dicairkan harus dihabiskan dlm masa 24 jam bagi mengekalkan kesempurnaan komposisi nutrien dlm susu tu..ebm tu masih boleh dibekukan balik tapi perubahan komposisi nutrien dlm susu tu boleh menyebabkan susu tu dah jadi mcm AIR KOSONG SAHAJA!stok tu kena habiskan secepat yg boleh.tp kena beware gk kalau ebm yg dh cair tu ada bau masam or rasanya dah semacam,xpayah la dok beria2 nk bekukan balik..hihi
so utk kes aku ni,aku still bekukan balik sebab mmg x tergamak nk buang semua..huk3.lagipun aku x rasa stok nk bagi babysitter cukup kalo aku buang semua seem aku kena bawa 7x3oz botol setiap hari.tapi dlm masa yg sama aku kena cepat2 recover semua stok2 yg 'cair dibekukan semula' tu..kalo rasa2 dh dpt cover,baru aku buang semua..for time being mmg tawakal je la nk bg anak susu tu.tadi aku prepare 3 botol ebm yg baru perah semalam,4 botol ebm yg refreeze tu.tp aku bawakan lebih sikit la kuantitinya dari biasa takut insyirah minum susu tu dia cepat lapar sebab nutrien dh agak berubahkan..harap sgt perut dia x meragam..nanti nk share apa jadi kt anak..huhu.
"bismillahitawakaltua'llawahhhh~" aminnn

p/s:mommy2 yg bf anak pasti pernah terjadi mcm ni at least sekalikan..ni la pengamalan ngeri pertama aku..hu.ni pn nasib baik ada x sampai 15 full bottles je.yg stok utk berbulan2 tu kalo nak kena buang mak aiiii..

4 comments:

  1. alaaa...sorry to hear that...yanie pun risau gk EBM kt rumah...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg kne risau yanie.lps ni nk jln jauh kne standby ebm masuk dlm bekas ais.huhu

      Delete
  2. nightmare sgt dya.sekarang stok la yg fikir dulu-dulu.semoga dpt recover cepat.

    ReplyDelete

[iklan seketika]