[iklan seketika]

Nov 30, 2015

2nd BABY was born!!!

Alhamdulillah~ selamat melahirkan baby ke-2..baby boy!!! Harini dh masuk hari ke 8..harini isnin.ngam2 isnin lepas aku bersalin..huhu

Mcm bersyukur gak sbb rentetan cerita aku nk bersalin anak ke 2 ni pn pendek je kot.haha.aku dok dlm labor room pn kejap je..

Sebelum aku lupa,aku tepekkn kronologi kelahiran anak ke-2 ni..utk diceritakn kat abg ngah ni nanti..cewahhh~

1. Hari sabtu (dh over 3 hari dari due date) pagi2 nak solat subuh,keluar tanda darah. Buat rileks je sebab dh tau dlu pn keluar tanda tapi x de pn bukaan (1st pregnancy)
2. Ahad dh ada regular contraction.tp kejap2 every 10mins..kejap2 sejam dua baru dtg balik. Mlm,tgh tgok semi final muzik2,dh dok layan regular contraction every 10mins..kuat jugak la.tp still mcm mls nak decide pegi hospital sbb takut nnt hampa x de bukaan lg.haha.last2 pkul 10.15pm cmtu abah yg decide soh pegi hospital..maka bersiap2 la laki bini nk ke hospital dgn perasaan bini yg mcm berat hati takut x de bukaan berbaur cuak nk bersalin.haha
3. Sampai hospital putrajaya pkul 11pm cmtu.bini soh lepak la kat kete sebab mcm mls je nak masuk dlu sambil tahan contraction dlm kete.huhu.laki,sebelum tido,sempat lg main game.huk3.
4. Pkul 1.30am,decide nak cek bukaan.tp sebab utama nak keluar kete sebab dh x tahan nak terkucil dok dlm kete sejuk x tutup aircond.haha.
5. Register,so cek ctg baby,cek bukaan sampai 3 org.huk3..1st,HO kot..mcm iye x ye jeee..x pe la.aku bg dia amik ilmu blaja nk cek bukaan.hehe.dia kata mmm~ 2cm.eh,3cm la..pastu misi tny,nk buat brp cm ni???aikk??pastu misi lak seluk.. -.-" dia kata buat 3cm je..aku dok baring x tau apsal x soh aku buat pape.rupa2nya dorg panggil MO..MO seluk,dia kata dh 4cm ni..masuk labor room terus la...dia pecahkn air ketuban,masukkn ubat buang air besar,terus soh p toilet cepat2 takut terberak.haha.aku blur2 pn masuk toilet.oo,rupanya dulu ubat tu masuk masa aku dh dlm labor room tgh baring..
6. Settle semua,masuk labor room around 3am.dh episod menahan contraction yg amat sbb air ketuban dh pecahkn..bila air ketuban dh pecah,contraction mmg sgt sgt kuat.tapi alhamdulillah utk kali ni aku dpt control dari meraung la.hihi.meraung je la..tp control tahan sakit mmg x la kan.sampai menggigil aku tahan..
7. Ada doktor dtg offer epidural.aku yg dlm blur2 tu pk try je la nk tgok ada beza x kalo x amik.yg 1st pregnancy aku x amik pn..rupanya leceh gak kalo amik epidural ni..dlm tgh2 tahan contraction yg amat,nak kena sign form laa..nak kena buka alat ctg tu.nak kena duduk utk masukkn ubat kat tulang blkg lg..nak baring pasal balik ctg..aku tgh sakit tahan cobtraction niiiii!!!!! Dlm hati je la menjerit.tp terluah jugak kat misi2 tu.huhu.epidural ni doktor tu kata amik masa 20mins utk dptkn kesan dia.

8. Tgh2 misi cek ctg baby after masukkn epidural,x sampai 10mins kot,aku mcm dh x tahan..aku pn ada dgr misi yg cek ctg tu kata "strong contration dia ni"..kali ke-2 aku dgr dia cakap lagi "strong la contraction dia".. Terus aku kata "mcm nak terannnnnnn~~~"

9. Misi tu selak bawah,terus kata "dah fulllll!!!!dh nampak kepala baby~~" apa lagi semua pn kelam kabut la nak standby sambut baby..

10..agenda push2 pn berlaku..ada beza sikit dgn yg 1st pregnancy..yg ni mcm kelam kabut sikit.aku nk curi2 nafas nak meneran pn mcm susah.doktor pn mcm kelam kabut gak soh aku push..rasa pn mcm agak ganas je yg kali ni.hahah.dlu doktor tu mcm soft je.b4 nk teran dia pesan mcm2..akhirnya~ pukul 4.32am keluar laaa putera pertama kami.........

So aku dlm labor room tu sejam setengah je..n epidural yg aku request tu mcm x dpt digunakan jee sbb doktor kata ubat tu efek after 20mins pasang.tp sampai 20mins aku dh nak push..huhu


THANKS GOD! ^.^
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

[iklan seketika]