[iklan seketika]

Jun 21, 2015

Igauan papilloma datang lagi??????

*note: entry ni myb agak open sikit.tp niat aku nk share kat sesapa yg mungkin ada experience mcm aku ni..mana tau korg ada simptom2 mcm aku,tapi x tau yg dorg ada masalah cm aku.

Nebes...nebes...dlu aku ada cerita pasal daycare treatment yg aku buat sebab ada papilloma masa 1st pregnancy dlu..lately ni aku rasa semacam je..aku pernah baca faraj wanita hamil mmg mudah kena jangkitan kuman.ada yg kena keputihan yg teruk sampai rasa gatal2..dulu masa aku tau aku kena papilloma bukan sebab gatal2 ke..keputihan ke.tp ttbe ada darah je...

Tapi kali ni aku mcm cuak gak.terfikir gak kot2 kena lagi..sehari dua b4 pose aku ada terasa mcm gatal2 semacam je area situ.aku fikir keputihan biasa bagi wanita hamil mcm yg aku baca.tp mlm tadi tengok mcm semacam je..gatal pn mcm semacam,so mlm tapi aku pegi klinik nak check up..

Yup!!what i'm expecting is correct!!!!doktor kata mcm ada sikit papilloma tu.tp baru nak ada..uwaaa~ tapi keputihan pn ada jugak..so pasal papilloma tu doktor soh refer kat hukm je la terus since aku ada rekod aku sana..yg keputihan tu,dok bg ubat sapu ngn ubat masuk bawah.dlu aku ada baca gak ada ubat masuk bawah,tp x sangka aku pn antara yg kena buat cmtu..huk3~ siap tanya kat doktor, "kena buat sendiri ke?husband boleh buat x.." Hahahah.mmg x la kan aku nk buat sendiri.dah la kena masukkn dalam2 sampai hujung.dulu2 nak tengok pn takut..sampai kena sapu ubat luka jahitan bersalin baru aku kuatkn hati nak tengok...hihi.tu pn lepas aku main tekap je ubat tu kat luka jahitan,tp misi marah sebab x kena luka katanyaa..... ^.^"

So,alhamdulillah husband sanggup nak masukkn ubat tu..nanti tengok esok lusa ada kesan x.bab2 sapu tu aku boleh la nk buat sendiri..hehe

*kepada yg x berani buat sendiri,boleh la minta tolong husband ye.. =) by the way,doktor pn ada bg alat gak nak masukkn ubat tu..tp dari alat tu baik la tangan suami kn..tapi pastikn bersihkn dlu ye......

Aku ada baca tips lain antara nak elakkn keputihan ataupn jangkitan kuman kat faraj,antaranya cuci dengan air garam.then pasti kn sentiasa kering..aku rasa cara ni myb berkesan kot.dlu pn masa aku tgh undergo treatment,doktor pesan cuci dengan air garam..tapi 2nd pregnancy ni aku lupa nk buat dari awal dulu..cuma harapan aku kuman ni x merebak la..hapus lepas aku sapu2 ubat doktor bagi semalam..hehe.boleh ke????

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

[iklan seketika]