[iklan seketika]

Apr 20, 2013

DAYCARE treatment

entry yg ni nak cerita memori yg x akan aku lupakan sepanjang 1st pregnancy ni..pasal sakit yg aku tgh hadapi sekarang..tp kalo sesapa nk baca sila openkn mind anda.huhu.ni pn dgn niat nk share my experience with others.mane tau ada sesapa yg ada kes mcm aku,leh buat pedoman n panduan..=))
2/2 – bleeding.check up kt clinic biasa.scan baby, alhamdulillah x ada apa2 yg merisaukn.
18/2 – tetiba terperasan sesuatu yg pelik ada kt area ***..x tau nk tny sapa,terus call kakak.siap anto MMS lg tu.huhu.nasibek la kakak ditakdirkan menjadi doctor.so x yah bayar khidmat nasihat.haha.bila kakak tgok gambar tu,dia kata mcm x normal..so dia soh pegi hospital esoknya..cuak gle dh aku..waaaa~ dia soh aku pegi HUKM sebab abg ipar ada kat situ.kawan dia ada doctor sakit puan.boleh terus jumpa.nasibek skali lagi sebab abg ipar pn doctor,so boleh deal terus dgn kwn dia tu.kalo x kena dapatkn surat sokongan segala bagai la..leceh!
19/2 - so harini kena amik sample sikit,buat pap smear,HVS, dan 2 lagi ujian aku x tau ape..(pap smear ngn HVS tu pn aku tau sebab tgok kt resit.haha).then doc soh dtg 5/3 amik result.nevesnya nk tunggu 2 weeks nk amik result!
5/3 – buat monthly check up and amik result..alhamdulillah..everything normal.apa yg aku hadapi ni sebab jangkitan kuman.doc kata mmg biasa kena kt ibu mengandung kalo imun x kuat.tp myb aku baru perasan benda ni,so dia dh merebak banyak..so doc soh refer kt dept gineonkologi on 13/3 for next treatment
13/3 – dtg la aku kt department ni dgn sejuta persoalan apakah yg doc akn buat kt aku..operate?injection?korek?kikis?wawawaaaaaa~ hubby dtg lewat sbb pergi keje pagi tu.nasibek abg ipar ada,dia pn half day je,so sempat la teman aku kejap. at last tau la aku apa yg aku kena dikerjakan..haha.doc buat semburan CRYOGUN (term ni pn aku tau sebab tgok kt resit.wakakakaa~  CRYOGUN mmg sesuaila nama dia dgn keadaan aku nk nk CRY kena semburan tu..hahaa.tp bila fikir nak cepat baik,so ku tabahkn jua..T.T
minggu seterusnya – everyweek dtg HUKM buat DAYCARE TREATMENT ni..actually boleh je nk sapu ubat sendiri,mkn antibiotik..tp lambat sikit la nk baik..lgpon case aku ni yg tgh pregnant kalo boleh nk buang cepat2 before deliver baby..and x elok la kn nk mkn ubat banyak2 tgh pregnant ni..so last 2 weeks aku buat treatment,doc pakar tu kata dh x banyak dh..myb lg sekali dua kali dtg je lg..alhamdulillah~ lega aku dengar.wahai bacteria,tolong la aku jangan ternak anak2 ko lagi..haha.aku penah tny doc x ada ke cara nk elakkn bacteria tu merebak?doc kata x ada,takot akan ada side efek memandangkan aku tgh pregnant.alasan yg sama lagi..that’s why la doc suruh dtg everyweek so that mana2 yg nk merebak tu dpt dihapuskan sebelum membesar dan dpt buang ‘ibu bacteria’ tu cepat2…
panjang ke entry aku kali ni???hehee.x pela sekadar sharing.so kepada sesiapa yg rasa cm pelik je area *** or mcm gatal2 ke keputihan yg pelik time pregnant tu,try la mintak buat HVS.check darah.aku ada baca kt website ramai gak yg kena mcm ni peringkat awal..tp dorg bernasib baik gk sebab doc just bagi pil yg kena masuk kt dlm lubang faraj kot kalo x salah nk bunuh bacteria tu..yg lebih2 surf la sendiri ye..sebab aku x berpengalaman kes mcm tu..huhu
papepn,aku jadikan ujian yg aku hadapi ni sebagai pengajaran dan mungkin balasan tuhan atas dosa2 lalu..ye la kita ni hamba yg selalu alpa,byk terbuat dosa sengaja atau tidak…wallahualam~


2 comments:

  1. Alahai sianye, i yg bace nih pun suspen dgr name2 tuh... Ade gak bace dulu bacteria2 kat vagina nih mmg snang nk dtg time preknen... So kne rjin2 tuka pntyliner, xbole lembap2, n try mnum yakult.. Byk kan mnum air masak... Tu yg i bace la kat internet hehe... Hope mummy n baby sihat k :) skit jek lg nk counting days nih, saba eeee baby hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq ieza!yg kne ni lg cuak.haha.tu la,nk prevent pn dh terlambat,redhoo je la.lg 1 point kne jaga is bersihkn betol2 after bersama..=))

      Delete

[iklan seketika]