[iklan seketika]

Apr 22, 2014

cara masak bubur bayi yang paling simple!


harini insyirah genap 9bulan!alhamdulillah..membesar dengan sihat,even kdang2 dh stat meragam macam nk tumbuh gigi.hihi...dh 3 bulan jugakla ibu tabah masak bubur hari2 utk bekalan dia kat rmh babysitter since dia dh pndai makan solid food..*babanya breakfast pn ibu x pernah lg nk buatkan..last buat masa before beranak dulu kot.wakaakaakaaa..*

ok,nk.share la kat ssape tgh pk cmne nk buat bubur baby paling mudah n cepat..mcm aku,kalo ada lauk malam tu,boleh la campurkan dlm bubur anak..tp kalo mkn malam dh licin habis,ibu masak la lauk baru..yg paling2 cikai n cepat ibu buat ialah bubur ikan bilis+carot..

cara2nya.......

1.masukkan beras yg dh basuh dlm periuk(ni kalo nasi mlm pn dh habis..kalo belum aku masukkn je nasi tu dlm air masak,pastu didihkan sekali)

2.potong carot nipis2..campak dlm periuk gak.heee

3.masukkan ikan bilis yg dh basuh dlm periuk gak.

4.tambah air penuh 1periuk..aku guna air yg dh masak..a.k.a air coway yg panas tu sbb lg cepat beras tu kembang n masak..

5.sementara tu boleh la ibu mandi..x yah nk tunggu ngadap nasi tu siap masak..lepas siap mandi solat,jengah la nasi tu,confirm dh masak!hehe.tp x jadi bubur lg kan..haaa,x yah tunggu lama2..tutup api,sejukkan dia kejap sementara nk siap2 pakai baju nk pegi keje.

6.siap semua,nasi pn dh sejuk sikit,amik blender,kisar agak2 hancur (dlu awal2 anak 6m aku blend sampai cair gila,air pn banyak aku tambah.tapi ni dh 9m,aku blend kasar sikit,pastu air pn x byk sgt.kasi ada rasa bijik2 sikit.hehe)

siap!masuk bekas,sedia bawa ke rmh babysitter....senang je kan!

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

[iklan seketika]